Shoppingcentret i en genåbnet verden
Med de nye ejere, NREP, i spidsen står shoppingcentret Kronen ved Vanløse Station overfor en fornyelse. De nye visioner bygger på lokalt engagement og en attraktiv destination, der skal tiltrække de lokale.
Sammen med de internationale specialister i shoppingcentre, Leonard Design Architects, var H+ARKITEKTER nogle år tilbage arkitekt på centerdelen af Kronen. Dengang var det ud fra ambitionen om, at centret som nabo til både metro og tog skulle løfte lokalsamfundet med gæster fra nær og fjern.
Vi tror, det er rigtig set af de nye ejere at fokusere på lokalmiljøet, særligt i kølvandet på Corona-epidemien. Corona-krisen har rykket ved vores adfærd, rutiner og værdier og har sat sig spor i vores forbrugsvaner. Det er naturligt, at vi under kriser søger basale behov som tryghed, tillid, nærhed, fællesskab og familie. Vi prioriterer det nære og støtter lokalt, når vi handler og spiser ude.
Vi kom ned i gear under nedlukningen og vendte blikket indad. Vi fik malet, bagt brød og lært at strikke. Nu følger en periode, hvor vi skruer op og skal indhente alt det tabte, men med en ny bagage og nye vaner, vi tror vil hænge ved.
Kronen kan med et højt arkitektonisk niveau, en velovervejet indretning og den lokale forankring være med til at understøtte de nye værdier og behov og skabe en tilknytning til nærmiljøet.
Stemningsskabende indretning
Indretningen er afgørende for, hvordan man oplever det rum, man træder ind i. Om man har lyst til at blive, om man føler sig velkommen og dermed kommer igen. Indretning taler til følelserne, og det afspejler sig i omsætningen i butikkerne.
Med vores arkitektoniske løsninger understøttede vi Kronens målsætning om at være et indbydende og eksklusivt shoppingcenter med højt kundefokus. Et sted hvor gæsterne har lyst til at blive hængende og får et skud energi og en positiv oplevelse, hver gang de besøger centret.
Med store ovenlysvinduer trak vi dagslys ind og skabte et kig til himlen. Derudover lagde vi vægt på sammenhængen og æstetikken i materialerne, med klare linjer og varme.
Samspillet skaber et indbydende og eksklusivt udtryk og en æstetisk oplevelse for personale, kunder og gæsterne. Og det er netop samspillet mellem materialer, form og lys, der er udslagsgivende i oplevelsen, man tager med sig hjem.


Fremtidens shoppingscenter
Med få greb har Kronen nu har al mulig potentiale til at blive byens samlingspunkt, eksempelvis med indretning, der indbyder til samvær, fremhæver det nære og skaber lokal identifikation og stolthed.
Vi forudser, at de centre der gør sig umage, forstår den nye forbrugermentalitet og målrettet går efter at skabe de gode oplevelser vil vinde kampen om kunderne. Dem som tør gå nye veje og via arkitektoniske og designmæssige løsninger formår at ramme tidsånden med en indretning, der giver glæde og energi.