H+ var bygherrerådgiver på renovering, ombygning og modernisering af den bevaringsværdige skole fra 1900, Sankt Ansgars Skole, på indre Nørrebro. Projektet omfatter etablering af en ny hovedtrappe og 5. sal med nye, tidssvarende faglokaler med højt til loftet og en åben skolegård på skolens øverste etage; et stort løft for skolens pædagogiske rammer.

Sankt Ansgars Skole har fået nye tidssvarende faglokaler på skolens øverste etage, der skaber smukke rammer for naturfag og kunst – og ikke mindst plads til flere elever. Med nye faciliteter for undervisning er der både plads til gruppearbejde og fællesskab samt plads til ro og fordybelse. Lokalerne blev indrettet i forbindelse med en gennemgribende renovering af skoles tag, hovedtrappe og 5. sal. 

Renoveringen og udbygningen er et stort løft for skolens pædagogiske rammer for leg, læring og trivsel for nuværende og fremtidige elever med fokus på et forbedret indeklima. 

Projektet er støttet af A.P. Møller Fonden.

 

Bygherre

Sankt Ansgars Skole

Ydelser

Bygherrerådgivning

Areal

ca. 500 m2

Team

Hoff & Sørensen, Anders Christensen Ingeniører og Hansen & Andersen A/S

Lokation

Hovedstaden, Nørrebro

Previous slide
Next slide

Den nye hovedtrappe og
elevator skaber tilgængelighed til alle etager og binder forhus og baghus sammen i den bevaringsværdige bygning.

Kompleks byggepladslogistik 

Sankt Ansgars Skoles centrale beliggenhed i hjertet af Nørrebro i København direkte ud til den travle Nørrebrogade skabte en yderst kompleks byggepladslogistik.

Ud over at være en pulserende gade med store mængder offentlig transport, biltrafik og mange fodgængere er Nørrebrogade en hovedfærdselsåre for mange cyklister og er Danmarks mest benyttede cykelsti.

Men kun én smal port som indgang på den trafikerede Nørrebrogade, har projektet krævet en høj grad af logistik og koordinering – da der skulle håndteres mange hundrede tons materialer og affald. Af den grund er skolen beskrevet som “en af Danmarks sværeste byggepladser” af Ejendomsfondens formand.

I drift under udførsel

Skolen var i drift under udførsel, hvilket stillede høje krav til logistik, sikkerhed og koordinering parterne imellem, ligesom der blev stillet høje krav til sikkerhed – både for håndværkerne, eleverne og lærerne.

Der blev derfor skabt sikre korridorer for skolebørnene samt planlagt leverancer til byggepladsen uden for trafikale spidsbelastningstidspunkter for at tage hensyn til bløde trafikanter.X